19. maj 2011

Online interageren

(Dette indlæg er mere eller mindre direkte oversat fra min engelske blog MATTER by nadia lavard, fordi jeg har sovet hele dagen væk uden at skænke dig en tanke. Undskyld.)

Twitter har aldrig rigtig sagt mig noget. Selvfølgelig var jeg dybt interesseret i denne nye form for kommunikative online interageren. Lidt ligesom mobilen, da den først vandt indpas. Men så gik det op for mig, at det bare var en ny Facebook med korte statusopdateringer. Opdateringerne var sjældent mere interessante end "jeg har lige spist en banan".

Mit online liv startede på DeviantArt, en hjemmeside fuld af deviants (her betydende artistiske afvigere, da kunstnere generelt er enormt afvigende). Min "afvigelse" var(/er) selvsagt fotografi. Jeg har aldrig set mig selv som sær bare fordi jeg er kreativ anlagt, det havde jeg helt andre grunde til. Men jeg begyndte hurtigt at føle mig accepteret for den jeg var - også selvom jeg ikke anede hvem det var endnu.

I takt med at min fotografiske viden voksede, rykkede jeg til MySpace. Ordet om mit nye fotografiske foretagende skulle jo spredes, og som mange ved er MySpace - undskyld, var - kendt for at hoste en masse musikere, der elsker at få fat i folk som mig til at udføre gratis arbejde for dem.

Eller det var hvad jeg troede.

MySpace viste sig som et helt andet type medie for eksponering end hvad jeg var vant til. Det handlede mere om "mig, mig, mig" end noget andet. Bare en måde at få nye "venner" på. Jeg var overrasket, men jeg blev der i lang tid. Jeg kunne rigtig godt lide at "pimp(e) my profile". Ofte.


Pludselig begyndte folk at tale om Facebook, hvad det så end var. Jeg var glad for DeviantArt og MySpace; jeg havde ikke yderligere behov for at interagere virtuelt - hvis venner ville have fat i mig, måtte de ringe. Social networking handlede, for mig, kun om forretning. Desuden, min ekskæreste som jeg boede sammen med, da Facebook først kom frem, brugte sindssygt mange timer på FB. Han havde taber stående i panden.

Men så blev jeg en del af Facebooks verden. Og slettede min MySpace-profil, oprettede en Blogspot (eller fem), senere en WordPress (eller to). En Tumblr blev lavet, sammen med en Flickr, og Bloglovin' og StumbleUpon blev nødvendige.

Så det der Twitter...?

Kommer du forbi eller hvad? SagaBlot på Twitter

(billede: her)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar