24. juni 2011

Bringeren af salt

Én af mine yndlingsting at gøre om sommeren er at tage hjem til mine forældre i Sønderjylland. Til hverdag har jeg slet ikke så meget tid og overskud til at tage derned, som jeg gerne ville, så derfor elsker jeg at blive der så længe jeg har lyst til om sommeren.
Så det er planen for weekend (indtil videre). Altså at slappe af, hygge, snakke til langt ud på natten, spise lækker mad, drikke lækker vin, læse avis med kaffen, tulle i haven. Glæder mig allerede meget :J
De sidste par gange har jeg lavet krydderurtesalt til de to tosser dernede (jeg regner med, at der ikke hersker tvivl om, at det er mine forældre jeg snakker om her?), og af den grund er de begyndt at tage små glaskrukker med, når de besøger os, bare som en hentydning til at glasset er tomt og skal fyldes op.
Så det gør jeg.

Normalt laver jeg bare en blanding af halvsalt, rosmarin og timian (fordi det er de krydderurter, jeg har haft størst mængder af..), men fordi haven og vindueskarmen nu bugner af godt, forsøgte jeg at udvide min (og deres) horisont.
Jeg samlede en stor buket af timian, russisk estragon, persille og mynte, og kastede en lille håndfuld chilier fra vindueskarmen in the mix.

Image Hosted by ImageShack.us

Det er verdens nemmeste ting - at lave kryddersalt. Jeg vasker bare urterne, tørrer dem (og hvis det er rosmarin eller timian pilles stilkene væk), stopper dem ned i en minihakker med en god portion groft havsalt, wiz wiz!, og lader det tørre nogle timer - et voilá! Og omnomnomnom.

Endte med to forskellige blandinger; én med mynte, hvidlød og persille (den grønne) og en anden med chili, timian og russisk estragon (den rødlige).

Image Hosted by ImageShack.us

Så nu er det afsti-afsted, vinke vinke, bai! Du finder mig på en oplyst altan med et glas rødvin og engelsk krimi på tv (ja, de har tv på altanen....) et obskurt sted i Sønderjylland. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar