29. juli 2011

En tur på lavastranden

Onsdag havde mor arrangeret en tur rundt i Island for at se på lidt bjerge med sin veninde Hei∂dís, som er guide. Hun havde desværre også fået arrangeret massiv regnvejr. Intet problem for en veludrustet (hovhov) Nadia! Jeg har nemlig erhvervet mig mit første regnsæt efter jeg officielt er blevet voksen - dog stadig i børnestørrelse.



Et af stederne, vi gjorde holdt, var Djúpalónssandur nær Snæfellsjökull. Hele stranden er fuld af lavasten (og sand). Vi skulle have samlet en del sten, da mor gør sig i hot stone massage, hvor man opvarmer lavasten og lægger dem hist og her på kroppen. Det skulle være enormt rart. Bliver det mere Bonderøven at gøre brug af naturens goder på denne måde? I think not.





Hei∂dís fortalte os at i 1948 forliste en båd nær stranden. Ikke alle mændene blev fundet, og stranden har dermed fungeret som en slags kirkegård. Vragdelene fra skibet skyller op på stranden og er hellige, altså du må hverken røre dem, rykke på dem eller tage dem med hjem (pænt umuligt at tage delene med hjem uden at røre, bevares).




Kamma, mors labradorhvalp på 10 mdr, var osse med på tur. Hun samlede ikke så mange sten som mig.

Og hvis du absolut ikke kan dy dig for at se mig i fuldt (børne)gear skyde billeder med et kamera pakket ind i plast, så tryk på dette enormt lange link.

2 kommentarer:

  1. Jeg klikkede! Og det var et lige så fint billede som alle de andre (utroligt) flotte billeder. Jeg må vist til Island en dag.

    SvarSlet
  2. Hihi, tak! Island er ganske imponerende, men jeg må indrømme at jeg synes, Færøerne er lidt smukkere.

    SvarSlet